Forum *Obrazki logiczne* Strona Główna *Obrazki logiczne*
Obrazki logiczne - nic dodać i nic ująć :-)
RejestracjaSzukajFAQUżytkownicyGrupyGalerieZaloguj
Kurs łopatologiczny - poziom podstawowy
Idź do strony 1, 2  Następny
 
Odpowiedz do tematu    Forum *Obrazki logiczne* Strona Główna » Kurs Zobacz poprzedni temat
Zobacz następny temat
Kurs łopatologiczny - poziom podstawowy
Autor Wiadomość
Panzerigel
Moderator
Moderator



Dołączył: 11 Wrz 2005
Posty: 355
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Szczecin

Post Kurs łopatologiczny - poziom podstawowy
Zanim zaczniemy – przygotujcie sobie wszelkie akcesoria potrzebne do rozwiązywania obrazków, czyli: ołówek (najlepsze są HB, B1 lub B2), temperówkę oraz ewentualnie dobrą gumkę (dobra gumka to taka, która jest miękka, nie rozmazuje grafitu ołówkowego i przy ścieraniu nie zostaje na papierze. Do nabycia w większości sklepów dla plastyków i z artykułami papierniczymi). Oczywiście – wydrukujcie również poniższy obrazek. Będzie nam on służył wiernie przy nauce.

Jeśli już wszystko macie przygotowane – zaczynamy.

Przede wszystkim przyjrzyjmy się obrazkowi w postaci „surowej”. Liczby w pionie mówią nam o lokalizacji pól zapełnionych w kolumnach. Liczby w poziomie o lokalizacji pól zapełnionych w rzędach. Mówiąc prościej: ile w danej kolumnie lub w danym rzędzie jest pól do zamalowania.
Dla przykładu – spójrzcie na nasz obrazek. W rzędzie I mamy 4. To znaczy, że gdzieś w nim są do zamalowania cztery pola, jedno obok drugiego.
W rzędzie III jest zapis 6, 1. Co nam to mówi? Mniej więcej coś takiego: W tym rzędzie będą do zamalowania dwie grupy obrazków. Jedna składająca się z sześciu pól i jedna składająca się z jednego pola. Taki zapis mówi nam również coś jeszcze – między jedną a drugą grupą jest przynajmniej jedno pole puste.
Żeby lepiej zrozumieć:
Oto wycięty rząd z naszego obrazka o parametrach 6,1.

Zamalowane pola mogą wyglądać tak:

tak:

tak:

a nawet tak:

Zauważcie, że w każdym z powyższych przykładów zachowana jest reguła, o której wspomniałem wcześniej – najpierw jest grupa sześciu zamalowanych pól, potem PRZYNAJMNIEJ jedno pole wolne i wreszcie grupa jednego zamalowanego pola.
Ćwiczenie – to oczywiście nie wszystkie możliwe kombinacje ułożenia pól zamalowanych przy takim zapisie. Czy znajdziesz pozostałe?
Natomiast przy parametrach 6,1 rząd nie może wyglądać tak:

Dlaczego? Bo tak zamalowane pola wskazują, że parametry rzędu to 1,6!
Ćwiczenie – znajdź przynajmniej 6 innych niemożliwych układów dla zapisu 6,1.

Identycznie rzecz ma się z kolumnami. Napotykając zapis:
1
4
kolumna może wyglądać jak pokazano na przykładach:

Ale, nie może wyglądać tak:

gdyż takie ułożenie zamalowanych pól oznaczałoby parametry:
4
1
Skoro opanowaliśmy już rozpoznawanie zapisu – przejdźmy do naszego obrazka.

Przyjrzyjmy mu się uważnie. Przede wszystkim warto sobie policzyć wymiary obrazka. Nasz ma je następujące – 16(długość) na 7(wysokość). Warto mieć te liczby w pamięci. Rozwiązywanie obrazka w dużej mierze zależy od naprzemiennego wypełniania kolumn i rzędów, gdyż zwykle z wypełnienia jednej kolumny wychodzi rozwiązanie rzędu.
Rozwiązywanie obrazka najlepiej zacząć od liczb, które są największe w rzędach i kolumnach. Tzn. takich, które zapełniają je całe lub niemal całe.

W przypadku naszego obrazka zaczniemy od kolumn h, i, j, k. Jak widzimy – zawierają one tylko siódemki, co oznacza, że należy zamalować całkowicie te cztery kolumny. (kolorem czerwonym zaznaczone będą aktualne kroki)

Idziemy dalej. Spójrzcie na rząd I. Jest w nim 4. A my przecież już mamy w nim zamalowane cztery pola! Znaczy to ni mniej, ni więcej, że w tym rzędzie nie będzie już więcej żadnych pól do zamalowania. Oznaczmy więc pozostałe pola jako NA PEWNO PUSTE. Robimy to stawiając małe kropeczki.

Teraz spójrzcie na kolumny g i l. Czy widzicie coś ciekawego? No jasne! Zostało w nich do zamalowania sześć pól i akurat tyle jest wolnych. Zamalujmy je!

Powiedziałem wcześniej, że rozwiązywanie obrazków polega w dużej mierze na naprzemiennym rozwiązywaniu kolumn i rzędów. A zatem – przejdźmy teraz do rzędów.
Spójrzcie uważnie na rząd III. Mamy w nim zawarte parametry 6 i 1. Jest w nim również zamalowanych sześć pól. Znaczy to, że pola po lewej stronie zamalowanych są NA PEWNO puste. Oznaczmy je więc jako puste – kropeczkami. Aha! I również jedno pole po prawej stronie (jeśli nie wiesz czemu – wróć na początek kursu).

Teraz przyjrzyj się uważnie kolumnie m. Mamy w niej parametr – 4. Zaś pola są oznaczone tak:
rząd INA PEWNO pusta
rząd II – nieoznaczona
rząd IIINA PEWNO pusta.
Ponieważ w tym jednym nieoznaczonym polu, fizycznie nie można zamalować czterech pól, to znaczy, że również ono jest NA PEWNO puste. Zaznaczmy je!

Spójrz teraz na rząd II. Co zauważyłeś? Tak. Masz rację. Jest w nim parametr 12. I do przed chwilą zaznaczonego pola jest właśnie dwanaście pól. O ile wcześniej nie mieliśmy pewności jak rozmieszczone były zamalowane pola w tym rzędzie, to teraz wszelkie wątpliwości powinny zniknąć. Zamalujmy odpowiednie pola, a pozostałe oznaczmy jako puste.

Skierujmy teraz swoje spojrzenia na kolumnę o. Policzcie ile jest wolnych pól i ile trzeba zamalować. Wynik się zgadza? No to do dzieła!

Co teraz? Najpierw spójrzcie na rząd trzeci i zawarte w nim parametry. 6 i 1, a tyle właśnie mamy zamalowanych pól. To zaś znaczy, że pozostałe pola w tym rzędzie są NA PEWNO puste.

Następnie proponuję uważniej przyjrzeć się kolumnom d, e, f, m, n. Pozostały nam w nich do zamalowania po cztery pola, a akurat tak się złożyło, że właśnie tyle pustych pól się tam znajduje. Malujemy!!!

Już się zbliżamy do końca, a obrazek nabiera jednoznacznego kształtu. Teraz – rzut oka na kolumny a, b. Ponieważ opanowaliśmy już odczytywanie parametrów obrazka, wiemy co należy zrobić. Więc – zróbmy to!

Przedostatni krok. Przenieśmy się do rzędów V i VI. Policzcie ile jest w nich jeszcze pól zamalowanych i do zamalowania. Wyszło wam 14? Na pewno. Zamalujcie je.

I na koniec – sprawdzamy po raz ostatni czy nigdzie nie zrobiliśmy błędu. Nie? Wszystko się zgadza? Więc, dla świętego spokoju, oznaczamy resztę pól jako puste.

I już! Właśnie rozwiązaliśmy obrazek logiczny. A wygląda on tak (dla celów pokazowych – bez kropeczek):

Nasz własny T-34. Zaś powyższy kurs jest łopatologicznym wprowadzeniem w rozwiązywanie obrazków logicznych. Rozwiązany obrazek jest prosty. Być może w przyszłości (w zależności od zapotrzebowania) pojawi się kurs wprowadzający w bardziej zawiłe elementy rozwiązywania obrazków.


Post został pochwalony 0 razy
Nie 23:50, 25 Wrz 2005 Zobacz profil autora
Cinka26
Administrator
Administrator



Dołączył: 13 Sie 2005
Posty: 471
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 4 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Ciechanów

Post
Piękny opis Very Happy. To już musi być zrozumiane.
Pozdrawiam Very Happy


Post został pochwalony 0 razy
Pon 6:20, 26 Wrz 2005 Zobacz profil autora
boniek
Nieposłuszny
Nieposłuszny



Dołączył: 12 Wrz 2005
Posty: 34
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 2/5

Post
Bardzo swietny opis.


Post został pochwalony 0 razy
Pon 15:18, 26 Wrz 2005 Zobacz profil autora
Panzerigel
Moderator
Moderator



Dołączył: 11 Wrz 2005
Posty: 355
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Szczecin

Post
Cieszę się, że opis spełnia wymagania Smile A szczerze mówiąc - prościej już się chyba nie da Razz


Post został pochwalony 0 razy
Pon 23:31, 26 Wrz 2005 Zobacz profil autora
feanor
Płynący Wśród Obrazków
Płynący Wśród Obrazków



Dołączył: 13 Wrz 2005
Posty: 64
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

Post
Po takim kursie, to może nawet ja spróbuję... Smile


Post został pochwalony 0 razy
Wto 15:41, 27 Wrz 2005 Zobacz profil autora
boniek
Nieposłuszny
Nieposłuszny



Dołączył: 12 Wrz 2005
Posty: 34
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 2/5

Post
Ja spróbowałem i mi chyba juz coś powoli sie udaje Razz


Post został pochwalony 0 razy
Wto 16:55, 27 Wrz 2005 Zobacz profil autora
Cinka26
Administrator
Administrator



Dołączył: 13 Sie 2005
Posty: 471
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 4 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Ciechanów

Post
No Boniek, to jak już zaczales, to uważaj bo łatwo można się uzależnić.
Pozdrawiam Very Happy


Post został pochwalony 0 razy
Wto 21:52, 27 Wrz 2005 Zobacz profil autora
boniek
Nieposłuszny
Nieposłuszny



Dołączył: 12 Wrz 2005
Posty: 34
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 2/5

Post
heh dzięki. Very Happy
pozdro dla userów tego forum.


Post został pochwalony 0 razy
Śro 14:30, 28 Wrz 2005 Zobacz profil autora
Ciemnokolczasty
Nowicjusz Zakonu Obrazka
Nowicjusz Zakonu Obrazka



Dołączył: 27 Wrz 2005
Posty: 6
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

Post
Ja również wyrażam uznanie dla autora kursu. Kurs jest napisany dobrze i rzeczywiście wyjaśnia podstawy w sposób dogłębny. Pozostaje czekać na kurs dla bardziej zaawansowanych Smile


Post został pochwalony 0 razy
Śro 16:37, 28 Wrz 2005 Zobacz profil autora
Panzerigel
Moderator
Moderator



Dołączył: 11 Wrz 2005
Posty: 355
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Szczecin

Post
No proszę Wink Coś co było pierwotnie pisane w czasie poprzedniej olimiady, w nudnej pracy, dla zabicia czasu, okazuje się znajdować uznanie w oczach innych Smile Miło mi. Zaś co do kursu dla zaawansowanych - zrobimy za jakiś czas ankietę. Jeśli jej wynik będzie pozytywny - zacznę prace na takowym Smile


Post został pochwalony 0 razy
Śro 17:00, 28 Wrz 2005 Zobacz profil autora
emka
Obrazków Serdeczny Druh
Obrazków Serdeczny Druh



Dołączył: 12 Wrz 2005
Posty: 67
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Szczecin

Post
to ja już teraz głosuje na tak Very Happy


Post został pochwalony 0 razy
Śro 21:02, 28 Wrz 2005 Zobacz profil autora
Cinka26
Administrator
Administrator



Dołączył: 13 Sie 2005
Posty: 471
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 4 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Ciechanów

Post
tez jestem za stworzeniem kursu dla zaawansowanych. Moze poznam jakies tajniki rozwiazywania obrazków, o ktorych nie mialam zielonego pojecia. Very Happy


Post został pochwalony 0 razy
Czw 12:13, 29 Wrz 2005 Zobacz profil autora
lecho1123
Obrazki Dzielnie Chwalący
Obrazki Dzielnie Chwalący



Dołączył: 08 Maj 2006
Posty: 42
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 1/5
Skąd: Łuków

Post Haha
Też prawda przecież nikt nie jest wspaniały i nikt nie zna wszystkich sposobów


Post został pochwalony 0 razy
Wto 7:08, 23 Maj 2006 Zobacz profil autora
Effcia
Nowicjusz Zakonu Obrazka
Nowicjusz Zakonu Obrazka



Dołączył: 04 Mar 2007
Posty: 2
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

Post
Rzeczywiście, prościej się już nie dało Razz Ale za to sprawdziłam czy mój sposób jest słuszny i... jest. [;


Post został pochwalony 0 razy
Nie 18:22, 04 Mar 2007 Zobacz profil autora
Zeyd
Nowicjusz Zakonu Obrazka
Nowicjusz Zakonu Obrazka



Dołączył: 11 Kwi 2007
Posty: 7
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

Post
wow, that's crazy!
[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy
Śro 4:18, 11 Kwi 2007 Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:    
Odpowiedz do tematu    Forum *Obrazki logiczne* Strona Główna » Kurs Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Idź do strony 1, 2  Następny
Strona 1 z 2

 
Skocz do: 
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Design by Freestyle XL / Music Lyrics.
Regulamin